fredag 25 januari 2013

Vegetariskt och jättegott

Häromdagen bestämde jag mig för att laga falafel till lunch. Oavsett om du är vegetarian eller inte så mår vi alla bra av att välja ett vegetariskt alternativ nu och då.
Att Ewalies falafelmix dessutom är utan tillsatser, ekologisk, GI och glutenfri - gör produkten unik.
 
Jag tog 3,5 dl mix och rörde noga ut det i 3 dl kokande vatten.
Observera att du inte tar allt i påsen! Det är ca 3 dl mix kvar när du har använt 3,5 dl.
Låt svälla i 20 minuter.
 
När falafelmixen har svällt i 20 minuter är det dax att forma bollar i "lagom" storlek. Jag fick ut 26 bollar. (står ca 20 på påsen) Det är lättare att rulla bollarna i dina händer om du blöter händerna med vatten.
 
Du steker bollarna gyllene i en neutral olja, jag valde rapsolja.
 
Jag åt mina falaflar med en god blandad sallad, en klick gräddfil och vatten i glaset.
 
Falaflarna var jättegoda och de var rätt så mäktiga, jag orkade 5-6 st. Tillskillnad mot när jag köpt färdiga falaflar ute på lunchen, då jag orkar 8-10 st.
Mer gott innehåll i Ewalies falaflar med andra ord.
 
En annan sak som slog mig är att eftersom jag har ca 3 dl mix kvar i påsen, lär jag kunna göra ca 20 st falaflar till - ur en och samma påse. Totalt ca 45 falaflar.
Låt mig vara övertydlig: det är väldigt mycket falafel i påsen!
 
Smaklig spis :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar