torsdag 27 december 2012

Gott Nytt År!


Gott slut…
Hur ser mattrenderna ut inför 2013? Hänger Ewalie med i det senaste tänket? Hur vet vi vad som är riktigt inne eller hopplöst ute inom mat och dryck? Ewalie går på magkänslan, både vad det gäller hur magen reagerar på maten vi stoppar i oss men också på känslan hur det känns i magen när vi tänker på Ewalie som varumärke, på Ewalies produkter och på det Ewalie står för. Och magkänslan säger att det känns helt rätt, det vi gör, det vi tror på, det vi brinner för och det som vi är så stolta över. Och lyckligtvis finns det forskning som visar att Ewalie är rätt ute, eller riktigt inne. Med förvånansvärd precision och med stöd av forskningen kan man idag avgöra vad som kommer att styra våra inköp och matbeteenden. Glutenfritt är den störst växande kategorin både inom handel - och läkemedelsindustrin, därefter kommer kategorin ekologiskt . GI står sig även 2013 som den mest hållbara mattrenden. Så Ewalies ekologiska GI och glutenfria mixar är just spott on! Tidigare under året kartlade Innova Market Insight alla nya trender som påverkat mat & dryckesmarknaden under 2012. De tog en ordentlig titt på vad vi helst handlar och vilka smaker som är mest inne just nu. So what's up?
Vi gillar autentisk mat och riktiga smaker – inget fejk eller artificiella smaker. Det skall vara äkta vara. Rena råvaror.
”Rent” är det nya Naturligt. Naturliga produkter blir regel snarare än undantag i  matbutikerna. Innova Market Insights såg en fördubbling av antalet produkter som använder ordet "rent" mellan 2008 och 2009 med ytterligare en tredjedel till 2010 och betydligt mer under 2011 och vad skall det då inte bli 2013?. Ekologiskt, utan tillsatser.
Handla ”grönt” är en självklarhet. Företagens ansvar för miljön har en allt viktigare roll. Fokus ligger på att minska koldioxidutsläppen eller se över förpackningarnas material. Bruna papperspåsar är så rätt.
Location, location, location. Intresset för var livsmedel kommer ifrån har aldrig varit högre bland konsumenterna. Nu vill vi stödja lokala leverantörer, och vi bryr oss om äktheten i produkterna vi köper. Support  your local farmer!
Äldre är inne. Konsumenter mellan 40-65 år är intresserade av produkter som hjälper dem att upprätthålla en aktiv livsstil. De har blivit en stor målgrupp och har en hel del att säga till om! Gärna lågt GI för hälsans skull. Javisst behövs det lite GI-tänk om vi nu alla skall bli minst 100 år.
Vi är inte lättlurade - upp till bevis med vetenskapliga påståenden som anges på livsmedel. Det funkar inte att bara skriva något passande på förpackningarna ur ett marknadsföringsperspektiv för att möta konsumenternas önskan om att äta äkta mat med känslan av hemlagat utan även leverera äkta innehåll.
Det finns en ny trend kring protein. Under 2011 har intresset för protein i mat fått ökad betydelse när vi väljer vad vi äter. Livsmedelsproducenter letar efter sätt att odla växtbaserade proteiner som ger fler köttfria alternativ i butikerna. Både djuren, miljön och vi mår bättre av lite mer vegomat. Produkter som hummus och falafel blir alltmer poppis.

Gott slut och Gott nytt. Det har varit ett händelserikt 2012. Produktlanseringar, nya kunder och nya återförsäljare både i Sverige och utomlands med en hel del medvind. Men det har också varit en del motvind. Det känns som 2013 blir året Ewalie tar fart och lyfter mot högre höjder med nya produkter, ny säljkår, fler återförsäljare och nya distributionskanaler. Som det kinesiska ordspråket säger ”Det är inte i medvind draken lyfter”.

Önskar er alla ett sprakande glatt nyår!
Ewalie AB


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar