måndag 30 mars 2009

Shakti, en indiskspikmatta

Ja, nu har även jag köpt denna landsplåga. Vem kunde tro för några år sedan att det skulle finnas en indiskspikmatta i var och varannat svenskt hem. Spikmattan är ett effektivt verktyg mot spänningar och emotionella blokeringar. Den ökar blodcirkulationen och syreupptagningen. Om det gör ont? De flesta av er har säkert fått tusennålar av någon välvillig typ med ett illmarigt flin. Så känns det! I går testade jag att ligga med ryggen på mattan och idag har jag testat med rumpa och lår. Har fått för mig att celuiterna inte kommer att överleva denna intensiva smärta. Tänk er själva tusen nålar i arslet, fortsätter jag daligen kommer jag ha en babystjärt innan sommaren. Jippi! OM jag nu själv över lever smärtan. En kär vän hade fått rådet att lägga ansiktet på spikmattan för att öka lystern, spänsten i hyn och se yngre ut. Då undrar jag om personen ifråga som gav tipset inte var äldre än max 25 och inte upplevt hur länge kuddavtrycket stannar kvar i ansiktet efter en natts sömn? Det kan ju ta en halv dag eller mer. Jag undrar hur lång tid det tar innan tusennålar avtrycken försvinner från kinderna? En vecka eller två? Aj, aj, aj, Ewa

2 kommentarer:

  1. Spikmatta är underbart! Först gör det ont, ont - men efter några minuter börjar det pulsera i hela kroppen. Därefter sprider sig en härlig värme i hela kroppen! Efteråt är jag härligt avslappnad.
    För de, som liksom jag, inte klarar av att meditera - kommer du ihåg hur arg jag var på Kreta, Ewa ;-) - så är detta en mycket bra avslappningsmetod.

    SvaraRadera
  2. sv: Fler användningsområden för spikmatta:
    - peela kroppen (lite grovt, men det river nog skönt!)
    - brödnagg (heter väl så när man gör prickar i brödet?)
    - fixa cykelpunktering (varför, kan man fråga...)
    - Kiviks äppeltavla i miniatyr! Tryck fast blåbär, lingon od på piggarna istället
    - karda ull

    ;-P

    SvaraRadera