fredag 15 maj 2009

Stressad

Vissa personer som träffar mig tror inte att jag kan bli stressad. Om de bara visste...
Jag stressar sällan i jobbsituationer men hemma när jag är i tidsnöd då kan jag verkligen känna att hela kroppen vibrerar av stresshormoner. Dessa stresshormoner kan få hela kroppen ur fas inte bara humöret. De hänger väldigt tydligt ihop kan man ju lätt konstatera när man mer eller mindre sliter sitt hår när tiden inte räcker till. En annan sak som också bli väldigt påtagligt när man stressar det är att saker och ting går väldigt dåligt eller går inte alls. Man tappar, fumlar och gör fel helt enkelt. Man blir till och med fet av att stressa visar ett flertal studier. Jag kan märka det själv i perioder av stress att jag lättare lägger på mig. Stresshormoner kan man sätta igång i kroppen när man befinner sig i stress av olika skäl men de kan också utsöndras i kroppen av att man äter mat som påverkar blodsockeret snabbt som t ex vetemjöl och socker eller att du hoppar över måltider. Så mitt bästa råd i stunder av stress var ännu mer noga med maten annars kommer du få dubbelt påslag av stresshormor eller varför inte sluta stressa? ;-) Ewa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar