fredag 23 april 2010

Årliga hälsobesiktning

Då var det dags för den årliga hälsobesiktningen. Varje år gör jag en hälsokoll. Tester blodet, konditionen, kolesterol, blodtryck, hjärta, hörsel, syn etc. Doktor Mauice Westerlund som gör hälsotesten på bilden ser koncentrerad ut. Jag ser väldigt glad ut, vilket jag har all rätt att göra. Jag får godkänt och till och med en stjärna i kanten. Whaaw, vad härligt det känns att veta att allting är som det skall. Att alla mina värden är bra och att jag har hälsan.
Jag känner igen känslan som när jag har besiktigat min bil.
Det är ju inte klokt att jag kan göra den jämförelsen. Min hälsa är ju betydligt viktigare än min bil som jag dessutom byter ut var 5-10 år mot en ny modell. Min hälsa och kropp går ju inte att byta ut på samma sätt.
Visst är det konstigt att många av oss sköter om våra bilar bättre än vi sköter om vår egen hälsa. Vi gör den årliga bilbesiktningen, vi lämnar in bilen på service, vi byter olja, däckjusterar, fyller på luft, vatten och bensin, vi tvättar och putsar. Vi får hemskickat via posten när det är dags för bilbesiktning, service och dessutom har vi varningslampor som talar om när det är dags att göra någon insats som att fylla på bensin, vatten eller olja. Min hälsa är det viktigaste jag har.Därför känns den årliga hälsobesiktningen superviktig. Skulle det visa sig att något värde inte är som det skall. Får jag ju veta det i tid (förhoppningsvis) så det finns en chans att förbättra värdet med motion, bra mat och kanske mindre stress.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar