fredag 27 maj 2011

E-nummer symfoni!

Jag tillhör de som älskar en helt vanlig klassisk skagenröra. Trots sin enkelhet så finns det ett antal varianter på denna klassiker. Själv så vispar jag min egen majonnäs (äggula, olja, senap, rödvinsvinäger, salt och peppar) och blandar i grovt hackade räkor, lite citronsaft, salt, peppar och några droppar Cognac. Ibland kan jag tillsätta lite hackad dill och ev lite lök. Enkelt och så gott! Eller så kan man ju välja att köpa sin skagen,,,eller inte?!

"En svensk klassiker med mycket råvaror från havet"

Beskrivningen låter ju helt ok, tills man börjar titta på innehållsförteckningen.

Vegetabilisk olja, surimi (24%)(alaska pollock, vetestärkelse, krabbextrakt, arom, kalciumkarbonat, E621), räkor (16%), vatten, ägg, röd stenbitsrom (1%) stabiliseringsmedel (E413), färgämne (E110, E124), lök, citronjuice, dill, salt, senapsfrö, socker, stabiliseringsmedel (E412, E415) ättika, surhetsreglerande medel (E330, E300, E296), konserveringsmedel (E202, E211, E262, E270), kryddor.

Om vi börjar med surimi, under mina 18 år i restaurangköket har jag aldrig hört talas om surimi. Jag var tvungen att googla fram det, och svaret är: Surimi är födoämnen tillverkade av fisk- eller köttmassa som pressats till nya former och smaksatts till skenbart nya livsmedel.
Smaskigt, men vart försvann mina handskalade räkor?

Nu fortsätter vi med alla E-nummer, flera av dessa kan ge upphov till svåra allergiska reaktioner och har även visat sig vara cancerogena. E621 som innehåller MSG, vilket är ett nervgift, E621 är dessutom cancerogent, E110 och E124 tillhör de berömda azofärgämnena som var förbjudna innan Sverige gick med i EU, E124 är förbjudet i USA men tillåtet här.

Detta får alltså kallas för livsmedel, för mig är livsmedel "Medel för livet". Jag tror inte att det här förlänger livet för oss människor,,,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar