onsdag 1 april 2009

Ewa´s GI-müsli

Dagens frukost var naturellyoghurt, hallon, blåbär med min egen müsli, ett kokt ägg och en kopp kaffe.
Ewa GI-müsli
5 dl helt bovete
1/2 dl solroskärnor
1 dl skalade sesamfrö
1 dl naturella cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandlar
1 dl hasselnötter
1 dl hyvlad cocos
4 msk kanel
1/2 dl rapsolja
1 1/2 dl vatten
1 msk honung
5 st torkade aprikoser i bitar
5 st torkade fikon i bitar
1/2 dl gojibär

Så här gör du:
Blanda ihop alla torra ingredienser utom den torkade frukten som skall läggas i efter rostning i ugnen.
Blanda olja och vatten och honung i en separat skål.
Blanda sedan innehållet i de båda skålarna.
Bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten
Rosta i 30 minuter i ugn på 175 grader.
Müslin är sagolik god så jag måste ge en rekommendation på portionsstorlek som är 1/2-1 dl. (Tyvärr)
Gluten fri och GI vänligare kan det inte bli.

Jag gjorde det i dag. Tog mina stapplade flåsande steg mot mitt nyårlöfte. Att bli en joggare. Jag tittar alltid avundsjukt på dessa joggare som flyger fram och dessutom ser ut att njuta. Själv gör jag allt annat än njuter. Lider är det rätta ordet. Men jag har bestämt mig. Jag skall bli en joggare. Vilket i mina ögon är en person som utan att blinka snör på sig joggingskorna i regn som solsken utan att reflektera om det finns tid eller inte för en runda i joggingspåret. Det verkar liksom så lätt att vara en joggare. Bekymmers fritt på något märkligt sätt. Jag förstår att det kan ta minst 20-30 gånger i joggingspåret innan känslan av njutning och flow i steget infinner sig. Så till sommaren kan jag alltså under korta stunder få känna känslan av att vara en joggare. Till hösten kan jag säkert njuta nästan hela rundan. Ja, det gäller att ha en tydlig målbild som känns positiv, realistisk och motiverande. TÅLMOD är en dygd, Ewa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar